- Ko? -

Ik en ko

Hoi, ik ben Ko!
Ik & Ko is een totaalprogramma met VVE stempel voor kleutergroepen. Het hoofddoel van Ik & Ko is het vergroten van de Nederlandse taalvaardigheid. Daarnaast komen beginnende gecijferdheid en sociaal-emotionele ontwikkeling expliciet aan bod. Allemaal binnen de context van aansprekende thema’s, waarin de knuffelpop Ko een belangrijke rol speelt.

Klik op de foto van Ko om naar de site van Zwijsen te gaan en meer informatie te krijgen...


Waarom in de klas werken met een klaspop?



Uit Klasse: http://www.klasse.be/ouders/27931/de-kracht-van-de-klaspop/#.Un59s_k2axI

De kracht van de klaspop

Ken jij Nellie, Cezar, Jules, Kikker, Rikki …? Het zijn klaspoppen en vaak zijn ze ook beste vriendjes met je kleuter. Ze wonen in de klas en soms ook bij jou thuis. Klaspop Ko zit in de derde kleuterklas van juf Peggy. Welke magie oefent hij uit op de kleuters? En wat gebeurt er als hij vandaag mee naar huis mag met Billie (5)?
Juf Peggy: “Soms laat ik Ko opdrachten geven in mijn plaats. Hij fluistert dan in mijn oor. Ik merk dat de kleuters actiever en gemotiveerder zijn met Ko erbij. Maar ik betrek de pop zeker niet elke dag bij de les. Vaak zit hij gewoon in zijn stoel en kijkt hij mee. Volgend jaar zitten ze immers in het eerste leerjaar en is er geen klaspop meer. Vooral in de eerste, maar ook in de tweede kleuterklas klampen kinderen zich nog meer aan de pop vast. Het is voor hen dan nog erg belangrijk dat die pop hetzelfde doet als wat zij doen: in zijn broek plassen, of soms eens stout zijn.”
Juf Peggy: “De klaspop helpt om kringgesprekken in de hand te houden. De kleuters weten dat ze enkel aan het woord mogen wanneer zij de pop op schoot hebben. Iets vertellen aan Ko is voor sommige kleuters makkelijker dan rechtstreeks aan de juf antwoorden. Ik laat de kleuters ook proeven van andere talen: Frans en Engels. Dan zijn poppen Pistache en Mole mijn ‘verlengstukken’. De kleuters zijn er dol op en zingen maar al te graag liedjes met hen mee.”
Juf Peggy: “Ik laat Ko telkens twee nachten mee naar huis gaan met een kleuter. Ik heb daarvoor wel een ‘verhuisexemplaar’ van Ko, dat er al wat sjofel uitziet. Kwestie van de klaspop zelf wat netjes te houden. In een doorgeefdagboek schrijven de ouders samen met hun kind hun ervaringen neer. Daar mogen ook foto’s bij. Ik verwacht niet dat alle ouders zich daar even intensief mee bezighouden. De kleuter die gastheer of -vrouw was mag dan ’s ochtends in de kring zijn verhaal doen. Gewoonweg strálen doen ze op dat moment.”
Mama Katrien: “Tijdens zijn verblijf bij ons thuis neemt Billie de klaspop overal mee naartoe. Ze heeft speciaal voor hem een rugzakje klaargemaakt waar hij precies in past. Zo gaat Ko mee naar een familiefeestje, naar de schaatsbaan … Ik kan haar nog net tegenhouden om hem niet mee het zwembad in te nemen. Aan tafel praat ze tegen Ko als tegen een broertje: ‘Nu gaan we eten en moet je stil zijn’. De twee oudere zussen gaan mee in haar fantasie en nemen foto’s.”
Mama Katrien: “Billie slaapt met haar zussen in één kamer. Ze maakt er meestal geen probleem van om te gaan slapen, maar haar stil krijgen is niet altijd makkelijk. Dankzij Ko lukt dat plots wonderwel. Het is niet dat ik de pop gebruik om mijn gezag te laten gelden, maar ze is een prima hulpmiddel om op een eenvoudige manier uit te leggen waarom je iets vraagt van je kind. ”
“DE SOK VAN OPA WERKT OOK”
“Kleuters leren door mee te doen en te imiteren. Ze doen niets liever dan hun papa, mama of de juf nadoen”, zegt professor pedagogiek Marc Spoelders (UGent). “Een klaspop stimuleert dat. Maar het blijft een hulpmiddeltje. Uit zichzelf doet een pop niets. Er is altijd iemand nodig die er zijn handen insteekt en ze ‘animeert’.
Voor veel kleuters is de pop een vriendje. Die maakt het soms makkelijker om dingen te zeggen of te doen. Zo’n pop hoeft helemaal niet op hen te lijken.Het feit dat ze soms ook een ongelukje heeft of wel eens ondeugend is, is veel belangrijker.”
Ook de commercie heeft de kracht van de klaspop ontdekt: boekjes, een pop voor thuis, een kledinglijn en spelletjes… “Charlatanerie en kindermanipulatie”, zegt Spoelders. “Ouders denken dat zo’n pop thuis vanzelf zal werken, maar de magie valt weg als je niets met die pop doet. Om het even welke knu¬ el of zelfs de sok van opa met twee knopen erop genaaid, werken even goed. Zolang je maar voldoende meegaat in de fantasie van je kind.”

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen